bewegen

Sporten, dat kan ook thuis!

blog week 3

In de zomer is het lekker om te gaan wandelen en ik pak dan ook sneller de fiets. In de winter is dat toch anders. Met een veelal zittend beroep moet ik meer bewegen! Maar hoe? En wat? Ik heb in het verleden al van alles geprobeerd. Nu las ik laatst dat de home work-out weer razend populair is. Thuis trainen, wel zo makkelijk. Niet met een dvd ofzo, nee: daar zijn tegenwoordig apps voor. Ik neem de proef op de som met dagelijkse yoga-oefeningen. Doe je mee?

Eerst yoga, dan fitness
Yoga lijkt me een mooi begin. Fitness kan daarna altijd nog. Ik begin met de app Daily Yoga, waarbij ik iedere dag tien minuten oefeningen krijg. Tien minuten! Dat is niets, hoor ik mezelf nog teleurgesteld denken. Ik doe precies na wat de instructeur doet, en probeer er een schepje bovenop te doen. Na vijf minuten voel ik spieren die ik al een hele tijd niet meer heb gevoeld. Mijn conditie is duidelijk niet meer wat het is geweest. Wel fijn: na de oefening laat de app meteen zien hoeveel calorieën ik heb verbrand. Niet veel, maar het is een begin. Hoera!

Hoe kan ik het volhouden?
De volgende ochtend schiet het op de fiets opeens in mijn nek. Ik weet niet of het te maken heeft met mijn eerste yoga-avontuur maar die verrekte spier zorgt ervoor dat ik bijna de hele dag nergens toe in staat ben. Met veel zelfmedelijden leg ik een warme pittenzak in mijn nek en neem een pijnstiller. Ik baal als een stekker. Een beetje yoga thuis, lukt zelfs dat niet? Nou ja, misschien moet ik het een kans geven. Niet te snel opgeven!

Op internet vind ik enkele tips:

  1. Kies een vast tijdstip: liefst in de ochtend, dan ben je de rest van de dag fit.
  2. Begin met kleine stapjes, starten met 10 tot 15 minuten per dag is voldoende.
  3. Maak het leuk: doe iets dat bij je past, of het nou yoga, hoelahoepen, fitness of joggen is.
  4. Wissel af, elke dag hetzelfde gaat snel vervelen.
  5. Beloningen zijn een sterke motivatie: beloon jezelf na een week met een klein cadeautje.
  6. Zorg voor een rustdag, hersteltijd is belangrijk voor je lichaam.

Samen sporten: help elkaar!
Mocht het nu toch niet lukken om het vol te houden, dan heb ik altijd nog tip 7: maak sporten sociaal! Zo heb ik ontdekt dat mijn buurvrouw via haar laptop aan fitness doet met YouTube-filmpjes. Ook daar blijkt veel te vinden, van beginner tot gevorderde. En je hebt niet veel nodig, hoogstens een fitnessmatje en wat gewichtjes. Nu wisselen we tips uit en sporten op die manier toch een beetje samen. Gedeelde smart is halve smart. 😉

Over Tefke van Dijk

Tefke van Dijk

Tefke van Dijk

Tekstschrijver Tefke van Dijk wil haar kinderen iedere dag voedzame maaltijden voorschotelen, met voldoende groente en fruit. Daarvoor gebruikt ze vooral haar gezonde verstand en opvoedkundige vaardigheden. Ze zit veel op de fiets en trekt graag de natuur in met de kinderen. In haar verhalen lees je hoe ze haar drukke gezinsleven probeert te combineren met een gezonde levensstijl.

1 reactie

Plaats een reactie