ontspannen

Mindfulness is het toverwoord

shutterstock_417115363

Goed slapen en voldoende rust zijn niet eenvoudig. We slapen over het algemeen lang genoeg, maar dat betekent nog niet dat we ook goed slapen. Veel Nederlanders hebben slaapproblemen. Dat varieert van moeilijk in slaap komen, moeite met doorslapen en vroeg wakker worden. Goede slaap is niet alleen nodig om overdag goed te functioneren, maar ook belangrijk voor je gezondheid. Ik heb gemerkt dat mindfulness helpt!

Aandacht voor jezelf

Mindfulness betekent eigenlijk dat je je volledig bewust bent van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Aandacht voor jezelf en het moment. Het gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Met mindfulness leef je intenser en bewuster. Door je aandacht te sturen, neem je afstand van de gedachten in je hoofd. Je kunt je beter concentreren en ontspant gemakkelijker.

Mindfulness-oefeningen

Vooral vrouwen vallen na nachtelijk wakker worden weer moeilijk in slaap. Laatst lag ik een keer ’s nachts wakker en merkte hoe er allerlei gedachten in mijn hoofd kwamen. Om te voorkomen dat ik zou gaan liggen tobben, probeerde ik ze heel mindful weer voorbij te laten gaan. Dat deed me denken aan de mindfulness-oefeningen die ik enkele jaren geleden heb geleerd tijdens een training. Misschien moet ik die er weer eens bij pakken om overdag meer rustmomenten te kunnen hebben.

Korte zitmeditatie

Steeds vaker wissel ik zittend werken af met een half uurtje staand werken. Laptop op een hoge tafel en even de benen strekken. Wat ook fijn is, is tien minuten pauzetijd nemen voor een korte zitmeditatie. Het helpt om een geluidsopname te starten waarbij een mindfulness-coach je begeleidt. Dat kan online. Na tien minuten ben ik helemaal ontspannen en heb nieuwe energie om er weer tegenaan te gaan.

Inspannen en ontspannen

Voor het slapengaan lees ik de kinderen vaak voor, maar laatst ontdekte ik dat ze het ook heel rustgevend vinden om een mindfulness-oefening te doen waarbij ze een voor een alle spieren in hun lijf aanspannen, om ze vervolgens te ontspannen. Vaak weet je pas hoe verkrampt je bent als je de spieren eerst heel erg hebt aangespannen. Daarna volgt de ontspanning. Om vervolgens relaxed in slaap te vallen.

Bodyscan

Om de drukte van de dag of een onrustige nacht te verwerken vind ik het erg prettig om een zogenaamde bodyscan te doen. Die heb je in korte en lange versies van tien tot twintig minuten, ook online. Tijdens een bodyscan begin je bij je tenen en eindig je bij je gezicht. Hoe lig je erbij? Ben je gespannen? Kun je je lichaamsdelen ontspannen? Voel je hoe verkrampt je schouders zijn? Of hoe je je kaken op elkaar klampt?

Ontspannen slapen

Na al die mindfulness-oefeningen kun je lekker ontspannen gaan slapen. En dan morgen gezond weer op! :-)

Over Tefke van Dijk

Tefke van Dijk

Tefke van Dijk

Tekstschrijver Tefke van Dijk wil haar kinderen iedere dag voedzame maaltijden voorschotelen, met voldoende groente en fruit. Daarvoor gebruikt ze vooral haar gezonde verstand en opvoedkundige vaardigheden. Ze zit veel op de fiets en trekt graag de natuur in met de kinderen. In haar verhalen lees je hoe ze haar drukke gezinsleven probeert te combineren met een gezonde levensstijl.

Plaats een reactie