bewegen

Meer bewegen én meer kracht!

Bewegen is gezond

We moeten meer bewegen én onze spieren en botten trainen, is het meest recente advies van de Gezondheidsraad. Hierdoor blijven we langer fit en gezond en voorkomen we lichamelijke klachten en ziekten. Maar wat betekent dit in de praktijk? Ik zocht het uit. En wat blijkt? Met wat vaker de trap pakken en mijn wekelijkse krachtoefeningen ben ik al heel goed bezig! :-)

Dagelijks 20 minuten beweging

Als volwassene zou ik iedere week tweeënhalf uur matig tot zwaar intensief moeten sporten. Plus minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten doen. Dat klinkt misschien veel, maar omgerekend komt het neer op iets meer dan 20 minuten per dag bewegen. Daar zit je zo aan!

Eenvoudige beweegtips

Het is niet zo moeilijk om aan voldoende beweging te komen. Pak bijvoorbeeld (vaker) de fiets naar je werk of ga wandelen in de lunchpauze. Reis je met het openbaar vervoer? Stap dan eens een halte eerder uit en loop het laatste stuk naar huis. Niet vergeten: neem de trap in plaats van de lift of roltrap. Hierdoor versterk je je botten omdat je je lichaam dan belast met je eigen gewicht.

Sporten: buitenshuis of thuis?

Als je daarbij ook nog eens af te toe naar de sportschool gaat voor wat krachttraining, voldoe je al snel aan de richtlijnen. Spierversterkende activiteiten zijn heel belangrijk als je soms een spier verrekt of door je rug gaat (zoals ik). Sporten hoeft trouwens niet altijd buiten de deur, het kan ook thuis! [] Maak zelf gewichten met gevulde waterflessen of pakken rijst en train verschillende spiergroepen. Het Kenniscentrum Sport heeft een serie filmpjes gemaakt met oefeningen om thuis je botten en spieren te versterken.

Ook kinderen moeten meer bewegen

Niet alleen volwassenen moeten meer bewegen, ook kinderen moeten elke dag een uur aan matig of zwaar intensieve beweging doen. En ze moeten drie keer per week bot- en spierversterkende activiteiten doen. Als je kinderen een beetje beweeglijk zijn, veel buiten spelen of op een sportvereniging zitten, kom je een eind in de goede richting. Oh ja, een tip: doe zelf wat vaker mee als zij gaan springen, rennen of dansen. 😉

Ouderen blijven fit en gezond

In Nederland voldoet een derde van de 65-plussers aan de beweegrichtlijnen. Ik vind het altijd mooi om de 70- en 80-plussers in de sportschool te zien. Zij zijn mijn beste sportmaatjes en het levende bewijs dat je fit en gezond blijft door geregeld te bewegen! Hierdoor kunnen ze nog steeds thuis wonen en de dagelijkse dingen doen als traplopen en de boodschappen. Als je ouder wordt neemt de spierkracht af, maar je kunt dat proces omkeren. Ik ben alvast begonnen!

Over Tefke van Dijk

Tefke van Dijk

Tefke van Dijk

Tekstschrijver Tefke van Dijk wil haar kinderen iedere dag voedzame maaltijden voorschotelen, met voldoende groente en fruit. Daarvoor gebruikt ze vooral haar gezonde verstand en opvoedkundige vaardigheden. Ze zit veel op de fiets en trekt graag de natuur in met de kinderen. In haar verhalen lees je hoe ze haar drukke gezinsleven probeert te combineren met een gezonde levensstijl.

Plaats een reactie