eten & drinken

Een goed ontbijt is een goed begin van de dag

ontbijt

Schiet jouw ontbijt er weleens bij in? Dat kan een keer gebeuren, maar je lichaam heeft een ontbijtje wel nodig om gezond aan de dag te beginnen. Zeker omdat je lijf het de hele nacht zonder eten heeft moeten doen. Een goed ontbijt is een goed begin van de dag. Dat geldt zeker ook voor kinderen. Ontbijt geeft energie om de hele dag te leren, werken en spelen!

Neem de tijd

Als je in een hoog tempo je ontbijt naar binnen werkt proef je amper wat je aan het eten bent. Zet de wekker een kwartiertje eerder als het steeds niet lukt om te ontbijten. Om tijd te besparen kun je ook ’s avonds de tafel al dekken. Dan hoef je in de ochtend alleen nog de gekoelde producten als kaas, boter en melk uit de koelkast te pakken.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Kinderen hebben baat bij een goed ontbijt. Ik probeer daarom in alle rust met de kinderen aan tafel te eten. Ontbijten kan ook heel gezellig zijn! Wat is een betere start van de dag dan samen genieten van brood, een kommetje yoghurt met ontbijtgranen en een glas melk. Ook handig: tijdens het eten kun je meteen de planning van de dag doornemen.

Vezels, vitaminen en mineralen

Het ontbijt is de eerste maaltijd na een lange nacht slapen, waarin je niets eet of drinkt. Dan is het nodig je darmen aan de gang te krijgen. Ontbijten brengt je spijsvertering op gang. Vooral een ontbijt met veel vezels is goed voor je darmen. Die vezels haal je vooral uit volkorenbrood, muesli, groente en fruit. Een goed ontbijt geeft je belangrijke voedingsstoffen waar je lijf om vraagt: vezels, vitamines en mineralen. Als je daar de dag niet mee begint, haal je die achterstand maar moeilijk in.

Een gezond ontbijt

Een gezond ontbijt bevat ongeveer 300 tot 400 kcal. Aanraders daarbij zijn volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen (eventueel met gedroogd fruit en noten). Ook gezond zijn magere of halfvolle zuivel, zoals een glas melk of yoghurt. En natuurlijk groente en fruit. Denk aan een stuk komkommer of plakjes banaan op brood. Daarover gesproken, ik ben benieuwd wat Elvis Presley van deze banaan-chocotosti’s zou hebben gevonden. Een goed ontbijt rocks. :-)

Chocotosti met banaan

Ingrediënten

  • 2 sneeën volkorenbrood/rozijnenbrood/notenbrood
  • Chocoladepasta
  • Banaan
  • Geschaafde amandelen

Bereiden
Bestrijk de sneeën brood met chocoladepasta. Leg op één snee plakjes banaan en geschaafde amandelen. Dek af met het tweede besmeerde sneetje. Rooster de tosti’s in een tosti-ijzer lichtbruin. Laat ze iets afkoelen en snijd ze schijn middendoor.

Variatie
Ook lekker met pindakaas en sneetjes mueslibrood of mueslibolletjes.

Over Tefke van Dijk

Tefke van Dijk

Tefke van Dijk

Tekstschrijver Tefke van Dijk wil haar kinderen iedere dag voedzame maaltijden voorschotelen, met voldoende groente en fruit. Daarvoor gebruikt ze vooral haar gezonde verstand en opvoedkundige vaardigheden. Ze zit veel op de fiets en trekt graag de natuur in met de kinderen. In haar verhalen lees je hoe ze haar drukke gezinsleven probeert te combineren met een gezonde levensstijl.

Plaats een reactie